Hayata Dair

05 Mart 2007

Yadigar-ı İstanbul

İstanbul Beşiktaş semtinde Yadigar-ı İstanbul sergisi açıldı. Beşiktaş bundan yüz yıl kadar
önce 2. Abdülhamid Han'ın köşkünün bulunduğu ilçedir. Meşhur Yıldız sarayı halen buradadır
ve yılız üniversitesi de bu sarayın binaları üzerinde kurulmuştur. Bu haftasonu Yıldız sarayında
bir sergi açıldığını öğrendim ve ilgimi çekti. Çünkü bu dönemde 2. Abdülhamait'in hayatını ve siyasetini konu alan bir kitap okuyorum. Bu kitapta padişahın fotoğrafa olan ilgisinden ve fotoğrafçılara verdiği önemden bahsediliyordu. Osmanlı ülkesinin önemli binalarının mesela okullar, istasyonlar,valilik binaları gibi yapıların resimlerini çektirip Amerika Meclisine gönderdiğini bu kitaptan öğrendim. Çok ilgimi çekti ve internette aaştırma yaptım. Gerçekten de amerikaya 1-2 bin tane resim gönderilmiş ve bugün bunlar Amrika Konseyinin web sistesinde yayınlanıyor. Bu web sitesinin altyapı eksikliğinden dolayı reismlere ulaşamadım ancak bu olayın vuku bulmuş olması bile çok önemli. Çünkü tarih okudukça o günlerin resimleri niçin elimizde yok diye üzüliyor idim. Osmanlının yıkılış döneminde dahi tarih kitaplarının yazacağı birçok güzel hadiseler yaşanmış. bunları anlatan resim ve belgeler niçin bu kadar az bilemiyorum. Belki çok belge var ama benim haberim yok. Veya gerçekten de günümüze çok az belge ulaşabildi. Bu sorular zihnimi kurcalarken yukarıda bahsettiğim serginin açıldığını öğrendim ve çok mutlu oldum. Henüz sultan üzerine yazılmış olan kitabı bitirmeden kendisinin kitapta da bahsi geçen çalışma ve ilgi alanlarından bir tanesinin uzantılarını görme fırsatı buldum.

Yadigar- İstanbul beşiktaş yıldız sarayında düzenlenen, girişi ücretsiz olan bir fotoğraf sergisi. Tüm fotoğraflar 2. Abdülhamit devrinde devrin ünlü fotoğrafçılarına çektirilmiş. Abdülhamitin tüm osmanlı topraklarının fotoğraflarını çektirdiğini biliyorum. Bunlar yaklaşık olrak 30.000 tane kadar resimden oluşan bir koleksiyon oluşturuyormuş. Bu büyük koleksiyonun içinden seçilmiş olan 150 kadar fotoğraf Yadigar-ı İstanbıl sergisinde ziyaretçilerini bekliyor. Sergi salonu iki kattan oluşuyor. Ne büyük ne de küçük bir salon. Güzel bir tasarım ve düzenlemesi var. Binanın kendisi Yıldız saayına ait ve tahminim odur ki Sultanın zamanında kalma. Koleksiyondaki tüm resimler kaliteli. Benim dikkatimi çeken bir kaç resim oldu. Özellikle sirkeci karaköy arasındaki köprünün resmi çok güzeldi. Resimde hiç otomobil yok,bu diğer resimler için de böyle. Sadece at arabaları var. Köprünün tam ucunda küçük bir kulübe var. Bu kulübenin öyle bir otantik yapısı var ki ben bu şehirde mi yaşıyorum dedim kendi kendime. Diğer tüm resimlerde bu otantik yapı hakim. Atlar,at arabaları, tekneler, insanlar gerçekten farklı bir çağdan. Diğer dikkatimi çeken bir resim sultanahmeette bulunan çeşme oldu. Resmi gördükten sonra çeşmenin kendisini hatıd ancak en kısa zamanda bu çeşmenin şimdiki halini görmek istiyorum. Diğer gözümü alan resm, yelkenli gemilerin sahile sıra sıra çekilmiş olduğu, istanbul sahilinden küçük bir bölümü gösteren resimdi. Bunlara benzer bir çok resim var bu sergide.

Sergi bittikten sonra tüm resimlerin bir kitap haline getirilmesi planlanıyormuş. Bunu duyunca önce sevindim ancak görevli bayan kitabın ücretini söyleyince hem şaşırdım hem de biraz üzülüm. Kitabın ücretini merak ediyorsanız sergiye gidip kendiniz sormalısınız çünkü burada dile getirmeyeceğim. Velhasıl benim açımdan bu sergiyi gezmek çok şey ifade ediyordu. Yanlız önemli bir nokta sergi sabah 10 akşam 18 saatleri arasında, her gün açık. Ben bir arkadaşımla serginin olduğu binaya saat 17.45 te vardım. 15-20 dakikada resimlerin bir çoğunu görebildik ama bir çok kitabı göremedim. Serginin genel havasını aldım ancak yine de diğer fotoğrafları görmek için tekrar Yıldız sarayına gitmei planlıyorum. Sizleri de tarihimizin en bilinmeyen dönemlerinden birinde istanbulumuzun nasıl da ışıl ışıl parladığını
görmeye davet ediyorum ve iyi seyirler dilyorum.

Etiketler: , , ,

1 Yorumlar:

At 9:31 ÖÖ, Blogger Erdinç korkmaz diyor ki...

tavsiyeniz için teşekkürler. okuduktan sonra, gitmek için hazırlıklara başladım. :)

 

Yorum Yazın

<< Ana Sayfa