Hayata Dair

06 Aralık 2006

Platon,Devlet

Bir süre önce okumaya başladığım ve ara verdğim Platon'un Devlet'ini kaldığım yerden okumaya başladım. Bordo Siyah yayın evinden okuduğum birkaç kitaptan biri bu. Bundan önce sokratesin savunmasını okumuştum. Bu iki kitapta da öyle uzun önsözler yazılmış ki,kitabın asıl içeriğini okumaya başlayana kadar epey bir zaman geçiyor. Sokratesin savunması zaten küçük bir kitap olduğu için bu sorun olmadı. Ama Devlet epey hacimli bir kitap. Önsözü bitirdim ve orjinal kitabı okumaya henüz başladım. Bu kitap sanırım Platonun devlet ile lgili fikirlerini bir araya getiren,kenisinden çok sonra gelen insanların oluşturduğu bir bütün. Paton öğretisi diyaloglardan oluşuyor. Bu kitapta da platonun devlet ile ilgili fikirleriyer alıyor.

Daha kitabın ilk sayfalarında tahmin ettiğim gibi adalet kavramı üzerinde durulmuş. Platon zamanından beri devlet kavraımnun olduğu yerde adalet kavramı da yeralıyor. Bugünkü problemlerimize bu açıdan bakınca Türkiyeyi hiç de medeni,ileri bir toplum olarak göremiyorum. Bazı kimseler çağdaşlığı, ilericiliği yanlış yerlerde arıyorlar. İslam ile ilgili yorum yaparken 1400 yıl önceki öğretiler diye bahsediyorlar. Halbuki bırakın 1400 yıl önceki literatürü biz 2500 yıl önceki düşünce dünyasında varılmış olan seviyede dahi değiliz bazı alanlarda. İlericilik 2006 yılında yaşamak değildir. İlericilik adalet, sevgi, ilim gibi kavramlarda ileri olmaktır. Bunlarda geri kalmış iseniz gerisinizdir.

Bu kitabı okurken aklımın bir köşesinde daima bugünkü hayat tarzımız düşünce dünyamız var. Acaba biz nerelerde doğruyuz nerelerde yanlışız. Vakti geldikçe bu konularda daha ayrıntılı yazılar yazmayı planlıyorum. Şimdilik kısa bir girişle yetiniyoru.

Etiketler: , , ,

2 Yorumlar:

At 10:53 ÖÖ, Anonymous Adsız diyor ki...

ei yazmışsınn güsell bhn de bu kitaptan yıllık ödev almıştımm yha ilk okuyunca ne demeye çlıstıklarını bhn hiç anlamadımm sonrada kendimi toplayım okudumm senin yorumların gibi çıktıı diline saglık

 
At 1:11 ÖS, Anonymous ömer diyor ki...

kitabınızı cok beyen dim sahaneydi umarım daaha güzeleri olur site sahiblerine cok tesekürler ediyorum gazi antep teki bütün arkadaslarıma selam söylüyorum

 

Yorum Yazın

<< Ana Sayfa