Hayata Dair

29 Kasım 2006

Çevre ve Orman Bakanlığı Sitesi


Bu ara çevre ve orman bakanımız açıklamaları ile gündemde. İcraatlarını destekliyorum ancak şimdi bunlardan bahetmeyeceğim. Her gün gazetede haber okuduğum çevre bakanlığının internet sitesine bir bakayım dedim bugün ve bakanlığın http://www.cevreorman.gov.tr/ adresindeki sitesine girdim. Asıl merak ettiğim ve bulmayı beklediğim Türkiyenin çevre kirliliği temel alınarak oluşturulmuş bir harita idi. Tam olarak aradığımı buldum diyemem. Ancak yine de bulduklarım beni memnun etti.

Çevre bakanlığı türkiyenin çeşitli bölgelerine hava ölçümü yapan istasyonlar kurmuş. Sitede bu istasyonların resimleri var. Bu istasyonlardan gelen verilere ulaşabiliyorsunuz. Bu verilerle oluşturulmuş raporlar istasyonun bulunduğu bölgenin hava kirlilik oranlarını veriyor. Bir kaç çeşit rapor alabiliyorsunuz. Ben en çok Türkiye haritası üzerinde bu istasyonlardan alınan bilgileri gösteren grafiği beğendim. Mesela marmara bölgesini açıyorsunuz. Bu bölgedeki istasyonlar belirli bir renkte yuvarlak olarak gösterilmiş. Bu yuvarlağın rengini de oradaki hava kirliliğne göre ayarlamışlar. Bu çok faydalı bir hizmet. Haritada bir kaç ilin havası kirli olarak gözüküyordu. Haritada marmara bölgeinde sadece üç tane istasyon vardı. Bu çok yetersiz. İstanbulda hiç istasyon gözükmüyordu. Bence istanbulda istasyon olmaması mümkün değil ancak sitede bunlardan gelen bilgiler gösterilmemiş olabilir veya ben de bulamamış olabilirim. Bu sisteme Hava kalitesi izleme ağı ölçüm sonuçları linkinden ulaşabilirsiniz.

Ayrıca bakanlığın sitesinde Türkiye Çevre Atlası'na link var. Çevre atlası sitesinde haritalar bulmayı bekliyordum. Ama harta yerne 450 sayfalık bir pdf dosyası budum. İçinde çok faydalı bilgiler var. Türkiyenin su fakiri bir ülke olduğunu oradan öğrendim mesela. Irak bile bu alanda bizden zengin. Bizde kişi başına 1500 metre küp su düşerken ırak için bu rakam 2000 seviyelerinde. Ayrıca atlasta turizim, sanayi ile ilgili bölümler de var. Ancak sitede harita yok. Belirttiklerine göre
haritaları yeniliyorlarmış bu nedenle haritaları siteden kaldırmışlar.

Bakanlığın sitesinde Türkiyenin sulak alanlarını gösteren bir harita var. Bu haritayı inceldiğimde çok da birşey anlamadım ama konu hakkında bilgiye ihtiyacı olanlara yararlı olacağı kesin.

Yine bakanlığın sitesinden agaclar.net sitesine ulaşma imkanı buldum. Sitede çok ilginç bir sayaç var. Dünya üzerinde kişi başına düşen yaşam alanını gösteryor. Bunda ilginç olan ne diyeceksiniz. Sayaç sabit değil, süreki değişiyor. Kişi başına düşen yaşam alanı sürekli azalıyor. Bunu görünce çok etkilendim, sanki çevrem daralıyormuş gibi hissettim. Bu mesaj sanırım bundan güzel verilemezdi.

Velhasıl Çevre ve Orman bakanlığının sitesi beklediğimden iyi bir site. Tabi ki bir çok eksik var ancak bunları belirtmekte bir fayda görmüyorum. Çünkü sorumlular ellerinden geleni yapmışlar. İleride daha da güzel bir site ile karşılaşacağımıza inanıyorum. Benim umudum bir gün bakanlığın sitesine girdiğimde çevre ve orman konularında ülkemizin bulunduğu durumu tüm ayrıntılarıyla görmektir. Mesela bir harita üzerinde yıllara göre Türkiyede çıkan orman yangınlarını görmek isterim. Denizlerimizdeki kirlilik oranını gösteren bir harita ve buna benzer bir çok yenilik yapılabilir.

Çevre konusunda bize de büyük görevler düşüyor. En önemlisi bu konuyu gündemimize almalı ve önemini kavramalıyız. Bana göre ikinci en önemli görevimiz kaynaklarımızı israf etmemek. Buna dikkat etmeliyiz. Umarım çevre sorunlarını görmezden gelmez ve gerçek değerini veririz.